3e advent | Uit de hoge hemel neer
Samen zingen, gezelligheid met familie en vrienden, een kerk die tot barstens toe gevuld is… Ook advent en Kerst zien er dit jaar anders uit dan in andere jaren. Hoe kijk je dan toch uit naar het licht dat steeds helderder gaat branden, naar het kind waarmee God ons ‘vrede op aarde’ belooft? Laat je meenemen door de gedachten van vijf theologen van binnen en buiten het NBG over de betekenis van advent en Kerst, juist in deze tijd.
Als moeder van een stel heerlijke, alsmaar ruziënde kinderen zucht ik van verlangen naar vrede in huis. Ze woont wel bij ons, maar eerder verlegen, verstopt. En dan het Journaal. Mishandeling in de kinderopvang, botsende brexitonderhandelingen en de man met het hoedje komt terug in beeld. Hij blies de luchthaven op.
Het hele plaatje
Waarom is vrede in ’s hemelsnaam zo moeilijk, terwijl iedereen ernaar verlangt? Waarom is vrede zo kwetsbaar? Ze lijkt wel van kristal. Oorlog breekt uit, oorlog woedt, vrede wordt gesloten… Hoe kun je zoiets breekbaars als vrede in deze harde wereld laten gedijen? Hoe heeft God dat bedacht?
De vrede in de Bijbel, de sjalom, betekent veel meer dan afwezigheid van strijd. Zoals licht niet enkel het niet-donker aanduidt, maar ook zicht, warmte, veiligheid en goedheid inhoudt, zo hangt er rond sjalom ook een bijzonder weids woordveld: eenheid, harmonie, heelheid, perfectie, welzijn, alles is betaald, alles in evenwicht. Het hele plaatje.
Streven of loslaten?
‘Streef naar vrede, jaag die na’, en ‘Streef ernaar in vrede te leven met allen’ lees ik in Psalm 34:15
Het is zo gek nog niet, om naar Boven te kijken. De vredebode in Jesaja zegt: ‘Je God is koning’ (52:7
‘De Heer zal zijn volk zegenen met vrede’ (Psalm 29:11
Familiebedrijf
Want wie zijn de mensen die Hij liefheeft? Wie anders dan zij die zijn aangezicht zoeken, de mensen die in gebed naar Hem toekomen, de vele mannen en vrouwen die Hem kennen, die één met Hem leven en die zich voeden met zijn woord, die bereid zijn van Hem te ontvangen? Zij zijn het tot wie de hemelse vrede neerdaalt. Jawel, kwetsbaar, kwetsbaar als een kind, nog helemaal afhankelijk van wie haar voedt en wie haar draagt.
In Jezus’ tijd klonken de Bijbelse woorden vaal niet sereen en rustig. De Torah werd en wordt nog steeds luid(op) gereciteerd. Het werkwoord ‘lezen’ betekent ook ‘roepen’. We roepen Gods woord. Dan komt het tot ons en in ons om een levende werkelijkheid te worden.
‘Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden’ (Matteüs 5:9
Katelijne Depoortere
Predikant in de Protestantse Kerk ‘De Olijftak’ te Brasschaat, leerkracht op een middelbare school en auteur van (Bijbelse) kinderboeken.