Uit het Nieuwe Testament

(Christus in het huis van) Martha en Maria

Annunciatie (Maagd Maria)

Apocalypse

Apocalyptische Ruiters

Arm en rijk (Kees de Kort)
Arm en rijk (Lucas 16:19-31

Bartimeüs
Statenvertaling met aantekeningen van Broedelet (1845): Jezus geneest een blinde.

Bekering van Saulus met soldaten in 17de eeuwse dracht
Volgens een oude aantekening zou het schilderij gesigneerd zijn met: P. Koedam. Deze signatuur is echter niet meer te vinden.

Besnijdenis
Gemonogrammeerd P.N.I.V.H.

Besnijdenis (2)
Gesigneerd op de onderrand met het monogram IDH.

Blaasbalg met de vlucht naar Egypte
Aangekocht in 1873 uit de collectie van David van der Kellen Jr. uit Amsterdam.
Bokaal met twee scènes uit de gelijkenis van de verloren zoon
Op de cuppa twee scènes: de verloren zoon in een bordeel en de verloren zoon als varkenshoeder. Het deksel heeft een vaasvormige knop, waarop een aan een blok geketend everzwijn.

Brede en smalle weg met Christus tijdens de bergrede
Bovenop de enge poort de personificaties van Geloof, Hoop en Liefde; op de wijde poort Bacchus, twee saters bij een wereldbol en Mars.

Bruiloft te Kana

Calvarieberg

Christus door de duivel bekoord

Christus en de overspelige vrouw
Op de plint rechtsonder gemonogrammeerd: N.E.P.

Christus en de overspelige vrouw (2)
Christus schrijft op de tempelvloer in pseudo-Hebreeuwse letters de woorden: ' Wie van u zonder zonden is , werpe de eerste steen'. Op de achtergrond Christus in dispuut met schriftgeleerden en Farrizeeërs voor een altaar met de Ark des Verbonds en de twee wetstafelen. De architectuur is gebaseerd op prenten van Hans Vredeman de Vries uitgegeven in 1560.

Christus en de overspelige vrouw-Spierinx

Christus en de overspelige vrouw-Tintoretto

Christus en de overspelige vrouw-van den Eeckhout

Christus en de schriftgeleerden: een schets

Christus en zijn discipelen

Christus in de hof van Getsemane

Christus in de Hof van Olijven
Vijfde uit een reeks van acht schilderijen die bij toerbeurt als altaarstuk werden gebruikt naar gelang de kalender van het liturgisch jaar.

Christus in de Hof van Olijven (2)

Christus in Gethsemané

Christus in het huis van Marta en Maria

Christus met het kruis

Christus voor Kajafas

Christus voor Kajefas

Christus voor Pilatus

Christus weggeleid voor Pilatus

Christus wordt aan het volk getoond
VIIIe staat, gesigneerd en gedateerd boven rechts: Rembrandt f 1655

Christus zegent de kinderen

Christus zegent de kinderen-de Wet

Christus aan de geselpaal

Christus´ verheerlijking op de berg Tabor
Christus staat boven op de berg met links en rechts in de wolken Mozes en Elias.

Christus, genezing van de blinde

De annunciatie
Eerste (?) voorstelling uit een serie van zes met scenes uit het vroege leven van Maria. Latijnse tekst in de marge van Cornelius Schonaeus.

De barmhartige Samaritaan
Nagelaten in 1944 door Mevr. J.H. Derkinderen-Besier, weduwe van de kunstenaar A. Derkinderen.

De barmhartige Samaritaan (Kees de Kort)
De barmhartige Samaritaan (Lucas 10:25-37), uit: Kees de Kort, Wijze woorden van Jezus, Heerenveen 2011.

De barmhartige Samaritaan-van Rijn

De besnijdenis in de stal

De bruiloft te Kana

De Calvarieberg

De doop in de Jordaan
Foliant 65 recto De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De doop van Christus

De doop van Christus-van Scorel

De doop van de kamerling
Gemonogrammeerd en gedateerd rechtsonder: RHL 1626. Veel elementen uit deze compositie gaan terug op schilderijen met de Doop van de kamerling van Pieter Lastman met name de versie in Karlsruhe uit 1623. Op dit jeugdwerk heeft Rembrandt het moment in beeld gebracht waarop Filippus de doop bedient aan de kamerling. In tegenstelling tot de bijbeltekst, maar in aansluiting op de iconografische traditie, zijn de beide personen niet afgedaald in het water, maar knielt de kamerling bij een watertje neer.

De drie kruisen
Eerste staat.