Genesis 2:8-25 – Preekinspiratie

Klik om deze passage te lezen in de NBV21

Waar gaat het om in dit gedeelte?

Bekijk de video

met Pim Brouwer, predikant in Kruispunt Vathorst

Blijf op de hoogte

Wil je een seintje ontvangen wanneer er nieuw materiaal online staat?

Ter inspiratie: Vrijheid en verantwoordelijkheid

Genesis 2-3 gaat over de harmonie tussen God, de mensen en de schepping, en hoe die harmonie verstoord raakt. Behalve theologische thema’s, zoals zonde en schuld en de relatie van de mens tot God, raakt dit verhaal ook aan existentiële thema’s, die ons stil zetten bij wat het betekent om mens te zijn. Zo laat Genesis 2-3 iets zien over de fundamentele spanning die in er het leven van de mens bestaat tussen vrijheid en verantwoordelijkheid (dit is uitgewerkt door de filosoof Kierkegaard in zijn boek Het begrip angst uit 1844).

In Genesis 2 schenkt God de mens een overvloed aan leven en vreugde. Hij plaatst hem in een schitterende tuin met rivieren en talrijke vruchtbomen. Hij maakt de dieren, waar de mens namen aan mag geven. Hij schept de vrouw, als volmaakte en gelijkwaardige metgezel voor de man, zodat de man het uitroept van blijdschap. De mensen krijgen volop vrijheid: ze krijgen beschikking over de tuin en mogen naar hartenlust eten van de vele vruchtbomen. In al die vrijheid krijgen ze ook verantwoordelijkheid: hun opdracht is om de tuin ‘te bewerken en erover te waken’. Precies deze twee woorden worden later ook gebruikt voor de dienst van de priesters in de tempel. Ze karakteriseren de tuin als een plek waar God aanwezig is. Tegelijk impliceren ze dat de mens met zorg en eerbied om moet gaan met de tuin – Gods schepping – waar hij in is geplaatst. En dan is er nog dat ene verbod: de ene boom waarvan God verboden heeft ervan te eten, de boom van de kennis van goed en kwaad. Op het overtreden van dit verbod staat de zwaarste straf.

God geeft de mens vrije keuze. De mensen worden geroepen om te leven in vertrouwen op God en in afhankelijkheid van Hem door zich aan zijn verbod te houden. Hun afhankelijkheid wordt echter op de proef gesteld door de mogelijkheid om te kiezen. Al snel zullen de mensen gaan verlangen naar dat ene wat hun verboden is, wat hun vrijheid beperkt (Genesis 3). Uiteindelijk zal blijken dat wanneer de mens die grens overtreedt, en kiest voor zichzelf boven God, dit ten koste gaat van zijn relatie met zijn schepper, zijn medemens en zijn omgeving. De vrijheid die God schenkt, biedt de mogelijkheid om ons van Hem los te maken, maar ook om door Hem gered te worden door een relatie met Hem aan te gaan. Dat geeft een nieuw perspectief op een leven in Gods nabijheid, ook al is de toegang naar de tuin van Eden versperd.

Uitgelicht

De Tuin van Eden is op diverse manieren verbonden met de dienst in de tempel. De tuin moet door de mens verzorgd en beschermd worden, werkwoorden die elders ook gebruikt in de context van de eredienst. Daarnaast werden onyx en goud gebruikt ter versiering van het heiligdom en de kleding van de priesters.

Meer weten?

Wil je op het gebied van exegese gelijk meer weten over deze passage?

Op deze pagina vind je aantekeningen bij de tekst en meer informatie over de opbouw en context.

Hier lees je deze tekst in verschillende vertalingen.

En wanneer je een Plus-account hebt, vind je hier de passage in verschillende vertalingen met aantekeningen (tip: zet bij ‘Persoonlijk’ ‘Toon voetnoten’ en ‘Toon verwijzingen’ aan).

Bijbel Basics

Een bijpassend Bijbel Basics item vind je hier.

Op deze pagina:

... vind je in video-vorm en tekst inspiratie voor de preek verbonden aan de kern van dit Bijbelgedeelte.

God plaatst de eerste mens in de tuin van Eden. De tuin met haar rivieren en vruchtbomen weerspiegelt de overvloed die God aan de mens geeft en de harmonie tussen God, de mensen en de schepping.

Je vindt op deze pagina ook links naar meer achtergrondinformatie bij deze passage. Dit alles helpt je om een goed onderbouwde en inspirerende preek te maken die ingaat op actuele vragen.

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.29.1
Volg ons