Catharijneconvent
(Christus in het huis van) Martha en Maria
Abraham stuurt Hagar en Ismaël weg
Adam en Eva betreden het paradijs
De voorstelling van Adam en Eva betreden het paradijs stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
Adam en Eva in paradijselijke dierentuin
Werd in de omgeving van Roland Savery vervaardigd; toegeschreven aan J. Vrielincx.
Apocalypse
Apocalyptische Ruiters
Assendelfter kast met het verhaal van Ester
Voorstellingen: linksboven: Ahasveros kroont Ester tot koningin; rechtsboven: Ester knielt voor Ahasveros; rechtsonder: Haman ontvangt de zegelring van Ahasveros; linksonder: Ester onthult Hamans boze plannen; op de middenregel: de vijf wijze en vijf dwaze maagden.
Batseba bij haar toilet door David bespied
Bekering van Saulus met soldaten in 17de eeuwse dracht
Volgens een oude aantekening zou het schilderij gesigneerd zijn met: P. Koedam. Deze signatuur is echter niet meer te vinden.
Besnijdenis
Gemonogrammeerd P.N.I.V.H.
Besnijdenis (2)
Gesigneerd op de onderrand met het monogram IDH.
Brede en smalle weg met Christus tijdens de bergrede
Bovenop de enge poort de personificaties van Geloof, Hoop en Liefde; op de wijde poort Bacchus, twee saters bij een wereldbol en Mars.
Christus door de duivel bekoord
Christus en de overspelige vrouw
Op de plint rechtsonder gemonogrammeerd: N.E.P.
Christus en de overspelige vrouw (2)
Christus schrijft op de tempelvloer in pseudo-Hebreeuwse letters de woorden: ' Wie van u zonder zonden is , werpe de eerste steen'. Op de achtergrond Christus in dispuut met schriftgeleerden en Farrizeeërs voor een altaar met de Ark des Verbonds en de twee wetstafelen. De architectuur is gebaseerd op prenten van Hans Vredeman de Vries uitgegeven in 1560.
Christus in de Hof van Olijven
Vijfde uit een reeks van acht schilderijen die bij toerbeurt als altaarstuk werden gebruikt naar gelang de kalender van het liturgisch jaar.
Christus in de Hof van Olijven (2)
Christus voor Pilatus
Christus aan de geselpaal
Christus´ verheerlijking op de berg Tabor
Christus staat boven op de berg met links en rechts in de wolken Mozes en Elias.
Christus, genezing van de blinde
Davids intocht met het hoofd van Goliath, orgelluik
De berouwvolle David kiest uit drie plagen
De attributen van de engel symboliseren de drie plagen: schedek [pest], lege korenaren [hongersnood] en zwaard [oorlog].
De doop in de Jordaan
Foliant 65 recto De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De doop van de kamerling
Gemonogrammeerd en gedateerd rechtsonder: RHL 1626. Veel elementen uit deze compositie gaan terug op schilderijen met de Doop van de kamerling van Pieter Lastman met name de versie in Karlsruhe uit 1623. Op dit jeugdwerk heeft Rembrandt het moment in beeld gebracht waarop Filippus de doop bedient aan de kamerling. In tegenstelling tot de bijbeltekst, maar in aansluiting op de iconografische traditie, zijn de beide personen niet afgedaald in het water, maar knielt de kamerling bij een watertje neer.
De droom van Jakob
Deze illustratie stamt uit de zogenaamde 'Vorsterman bijbel' (1528), vernoemd naar de uitgever Willem Vorsterman. In het exemplaar van het Museum Catharijneconvent zijn de houtsnedes van Jan Swart ingekleurd.
De Emmaüsgangers
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De evangelist Marcus
Gemonogrammeerd en gedateerd links boven het midden: Ano 1605/GG (ineen) F. ET INVEN:.. Op het blad staat de tekst: INITIUM EVANGELII IESU CHRISTI/ FILII DEI (Begin van het evangelie van Jezus Christus, zoon van God)
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De gelijkenis van de zaaier
Foliant 139 verso De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De gelijkenis van het verloren schaap
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De genezing van een blinde in Jericho
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De gevangenneming
Linkerdeel van Foliant 312 verso, het rechtergedeelte (hier niet zichtbaar) laat het Verraad van Judas zien. De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De hemelvaart
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De intocht in Jeruzalem
Foliant 243 recto. De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De nodiging tot het feestmaal
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De onrechtvaardige rentmeester
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De ontmoeting van Eliëzer en Rebekka
Gesigneerd en gedateerd linksonder: G.V.Eeckhout.fe./Ao 1662. Het thema van de bruidswerving van Rebekka is door Van den Eeckhout verschillende keren in beeld gebracht.
De opdracht in de tempel
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De opwekking van de dochter van Jaïrus
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De opwekking van een jongeman te Naïm
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De twaalfjarige Jezus in de tempel
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De uitdrijving van duivels
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.
De verheerlijking op de berg
De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Peter van Os in 15 maart 1519 [=1499] in Zwolle.
De vijf wijze en dwaze maagden
Allegorische voorstelling. God de Vader gezeten op een troon met op de trappen die naar de troon voeren links de vijf wijze, rechts de vijf dwaze maagden; op het tekstbord bij de wijze maagden: [g]aet tot der gene daer se te coop [is].Op het tekstbord bij de dwaze maagden:geft ons den olie vo[r?] on[s?] lamp [...].Op de banderol aan de onderzijde van de voorstelling: rick der hemelen sal worde[n] all fie[re?] maechden.Onderdeel van het 'Veelluik met het martelaarschap van de H. Theodosia'.
De wonderbare broodspijziging
Fol. 168v De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Peter van Os in 1519 [=1499] in Zwolle.
Diptiek met hemelvaart
Dit rechterpaneel van een diptiek, afkomstig uit Schalkwijk, verhaalt over de hemelvaart van Christus. Let op de voeten van Christus die nog zichtbaar zijn boven het hoofd van de verbaasd omhoog kijkende Maria.
Doop van Christus in de Jordaan
De lijst, barsten en andere beschadigingen maken deel uit van de schildering.
Doop van Christus in de Jordaan (2)
Derde uit een reeks van acht schilderijen die bij toerbeurt als altaarstuk werden gebruikt naar gelang de kalender van het liturgisch jaar.
Doop van de kamerling
Op de steen linksonder gedateerd en gemonogrammeerd: 1644 IS.