Profeet in het Oude Testament: post-exilische profeten
Profetische teksten in het Oude Testament uit de periode na de Babylonische ballingschap
Kenmerken
De post-exilische profeten onderscheiden zich van de eerdere profeten door de volgende kenmerken:
- een boodschap van heil in plaats van onheil
- herhaalde oproep tot bekering
- een positief beeld van de tempeldienst
- profetieën tegen vreemde volken
- een ‘eschatologische’ kijk op de toekomst
- meer nadruk op dromen en visioenen
Heil in plaats van onheil
Bij de klassieke profeten
Oproep tot bekering
In een wat een latere periode na de ballingschap, waarin de Joodse gemeenschap weer werd opgebouwd, zien we bij een aantal profeten een nadruk op bekering en herstel: God verlangt van mensen een verandering van mentaliteit en gedrag. Zo moedigt de profeet Zacharia
Positieve kijk op de tempel
De klassieke profeten
De post-exilische profeten hebben juist een positieve kijk op de tempel. Haggai en Zacharia moedigen de teruggekeerde ballingen aan om met het herstel van de tempeldienst te beginnen. De reden voor die veranderde houding is misschien dat de Joodse gemeenschap in deze periode geen eigen politieke structuur meer kende. De tempel kon dienen als een alternatief instituut om het volk te verbinden.
Een uitzondering is Trito-Jesaja. In die tekst verzet de profeet zich juist tegen de centrale rol van de tempel (zie bijvoorbeeld Jesaja 56:9-12; Jesaja 57:1-13).
Profetieën tegen vreemde volken
Bij de klassieke profeten
Eschatologisch beeld van de toekomst
De post-exilische profetie werd ‘eschatologischer
Meer nadruk op dromen en visioenen
Bij de klassieke profeten