Schepping is geen strijd
Trees van Montfoort
Te lang is gedacht dat God ‘in den beginne’ strijd voerde met de chaosmachten. Het woord tehom, oervloed, was immers verwant met Tiamat, de moedergodin die in de Babylonische scheppingsmythe Enoema Elisj afgeslacht wordt. Kosmos, wereld en het leven waren dus met geweld tot stand gekomen. De Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) ondersteunde die uitleg door Genesis 1:2
Er is immers geen sprake van strijd in Genesis 1
De tegenstelling die in de NBV aangebracht werd in vers 2 is niet onschuldig, maar past in een dualistische theologie die de aarde en natuur aan de kant van het kwaad plaatst en Gods activiteit ziet als het bevrijden van mensen uit de natuur. Zo’n interpretatie gaf de mens een vrijbrief om zijn eigen gang te gaan met de aarde en haar desnoods met geweld aan zich te onderwerpen. Het kwam van pas bij de steeds verdergaande exploitatie van de aarde die tot de huidige ecologische crisis zou leiden. Het legitimeerde ook de kolonisatie van zogenaamde natuurvolken door een westerse elite. Het veronderstelde conflict tussen God en de aardse oerelementen heeft bovendien een genderaspect: de aardse moederschoot als de diepte van de dood tegenover een mannelijke God die leven geeft. Je komt het nog in verschillende kerkliederen tegen.
De vele oude en recentere hiërarchische dualismen van geest tegenover materie, mannelijk tegenover vrouwelijk, beschaving/cultuur tegenover natuur, God tegenover de aarde mogen niet geprojecteerd worden op Genesis 1:2
Drs. Trees van Montfoort is theoloog en auteur van Groene theologie, Middelburg 2019. Zie ook VanMontfoortCommunicatie.nl.
Bronvermelding
Trees van Montfoort, ‘Schepping is geen strijd’ in: Met Andere Woorden 41/2 (oktober 2022), 44-45.
Vakblad Met andere woorden
Met Andere woorden is hét tijdschrift dat je up-to-date houdt over het vertalen van de Bijbel. Ook biedt Met Andere Woorden inspirerende artikelen op het snijvlak van vertalen en Bijbeluitleg.