Poeriem: Joods carnaval
Wat is de Bijbelse achtergrond van de joodse feesten, en wat voor betekenis hebben ze in onze tijd? Piet van Midden legt het in deze serie uit.
De Hebreeuwse Bijbel heeft vijf feestrollen: Hooglied
Toch is de aanleiding van dit feest allesbehalve grappig. Er hing een zwaard van Damocles boven de Joden: de totale vernietiging. Industrieel uitgedacht door ene Haman. De Endlösung der Judenfrage, deze keer niet in het Europa van de twintigste eeuw, maar tegen de achtergrond van het Perzische rijk, eeuwen voordat onze jaartelling begint. Het was er bijna van gekomen. Het lot was al geworpen om een datum te bepalen: de 14e Adar. Vandaar de naam Poeriem, ‘loten’ betekent dat.
Schuilnamen
We keren weer terug naar de boekrol van Ester
Koning zoekt bruid
Door een echtelijke ruzie aan het hof komen Ester en Mordechai ineens in aanraking met het centrum van de macht van het Perzische rijk. Koningin Wasti wordt verbannen omdat ze niet van plan is als danseres een koninklijk feestje op te luisteren. In een grootschalig ‘Koning Zoekt Bruid-programma’ wordt het rijk nagespeurd op mooie meisjes die na een nachtje Ahasveros
Amalek: niet zomaar een volk
Het zou een romantisch slot kunnen zijn: ze leefden lang en gelukkig. Maar het pakt anders uit. Haman
Niet voor niets
Dat Haman zijn plannen niet kan uitvoeren, is te danken aan het moedige handelen van Ester en Mordechai. Anders dan hun voorouder Saul rekenen zij wel af met deze dreiging voor het voortbestaan van het Joodse volk. Dit is de kern van het boekje: Ester is niet voor niets koningin geworden, zegt Mordechai. En na enig tegenstribbelen is Ester overtuigd. ‘Moet ik omkomen, dan zal ik omkomen’ is haar devies.
Alles gaat nu razendsnel. Haman wordt opgehangen, de Joden worden aangevallen maar verweren zich met succes tegen hun haters. Het bloed van de tegenstanders van de joden vloeit rijkelijk. Voor huidige lezers is het slot van het boek daarom niet per se makkelijk te verteren. Maar tegen de achtergrond van eeuwen van onderdrukking en dreigende vernietiging – toen al, en nu niet minder – is de carnavalsvreugde waartoe alle omkeringen in verhaal leiden goed te begrijpen.
Haman? Nu even niet
In 2024 valt Poeriem op Palmzondag, 14 Adar op de Joodse kalender. Allereerst melden we ons in de synagoge met een tsedaqa, een gift voor de armen. Want feestvieren en niet om de armen geven, gaat niet samen. Verklede kinderen rennen door de zaal. Ze hebben een eigen programma, dat bepaald levendig genoemd kan worden. Voor de volwassenen wordt de Ester-rol
Piet van Midden