Een begrijpelijke Paulus
Romeinen: een Bijbelboek dat soms lastig te begrijpen is. Het is dan ook één van de boeken die centraal staat in de NBG-masterclass
De brief aan de Romeinen is de indrukwekkendste brief van Paulus die we kennen. En de lastigste. ‘Sommige stukken van zijn brieven zijn moeilijk te begrijpen’, staat in 2 Petrus 3:16
Het lijden van nu en de glorie van straks
De openingszin in vers 18
Toch is er iets vreemds. Paulus begint met logizomai, ‘ik ben ervan overtuigd dat …’. Hij probeert hier zijn lezers te overtuigen van iets dat voor hen blijkbaar nog niet vanzelf spreekt. Terwijl de stelling dat het huidige lijden niet opweegt tegen de komende heerlijkheid juist sterk voor de hand ligt. En feitelijk gezien is dat ook niet de stelling die wordt uitgewerkt in de passage die volgt.
Om dit vast te kunnen stellen moeten we naar het betekenisniveau van de tekst. De Griekse woorden ouk axia pros bieden ruimte voor een andere nuance, waarmee we misschien verder komen. Gevolgd door een accusatief kan pros een vijandige relatie aanduiden: tegen. Op die manier kun je ouk axia pros opvatten als ‘geen gewicht hebben tegenover’, ‘niets kunnen uitrichten tegen’. Dan wordt de betekenis van deze zin: De huidige ellende is geen partij ten opzichte van de komende heerlijkheid. Hoe zwaar het lijden ook is, het kan onze toekomstige redding niet tegenhouden.
De Bijbel in Gewone Taal (BGT) vertaalt vers 18
Niets houdt onze redding tegen
Er komt een einde aan het lijden
Lijden zonder schuld
In het gedeelte dat volgt op vers 18
Dát denkbeeld wordt hier doorbroken. Paulus stelt het lijden – althans het lijden van de christenen – juist voor als bevestiging van de komende heerlijkheid. Hij doet dat niet om het lijden te verheerlijken, maar om de lezers gerust te stellen. Het lijden ondermijnt de zekerheid van de redding niet, maar bevestigt die juist. Het lijden van de christenen staat los van schuld en boete.
Paulus verwijst hierbij naar de aarde. Ook de aarde lijdt zonder dat ze schuld heeft. Ze verlangt hevig naar het moment van redding en bevrijding (vers 19-21
Tot slot benadrukt Paulus dat de eeuwige redding zeker is, omdat die het logische sluitstuk vormt van Gods plan. Het begint ermee dat God mensen uitkiest. Dan volgt het geloof waardoor God je als rechtvaardige ziet, als een goed mens. En tenslotte komt de eeuwige redding (28-30
Het grote betoog
Met deze uitleg sluit Romeinen 8:18-30 naadloos aan op het betoog van Paulus in Romeinen 5-8. Paulus schrijft in deze hoofdstukken dat wie zich in geloof verbindt met Jezus Christus, van de dood overgaat naar het leven. Het is een beslissende, allesomvattende overgang. Een bevrijding uit de greep van zonde en dood, en een overgang naar een leven geleid door Gods Geest. Paulus benadrukt dat het een wonder is dat dit kon gebeuren. Wij waren vijanden van God. Maar God zelf zorgde ervoor – door de dood en opstanding van Christus – dat er tussen God en ons vrede is gekomen; wij zijn verzoend met God, gerechtvaardigd en bevrijd van schuld. Daarmee is het grootste wonder gebeurd. Wij zijn nieuwe mensen en wij hebben God Geest gekregen. En nu de eerste, beslissende stap is gezet, is het zeker dat God ook de laatste stap zal zetten. We mogen weten dat we aan het eind van de tijd gered zullen worden en een eeuwig en onsterfelijk lichaam zullen krijgen. Het wonder van de verzoening geeft zekerheid over de redding.
Maar wat als we in de tussentijd in moeilijkheden komen en moeten lijden? Betekent dat dan toch dat God zich van ons heeft afgekeerd, dat we zijn gunst verspeeld hebben? Absoluut niet, zegt Paulus. Die moeilijkheden zijn juist te verwachten. Kijk maar hoe de aarde gebukt gaat onder de last van het kwaad. We zijn volop kwetsbaar voor het lijden, maar de goede afloop staat vast.
Aan het slot van hoofdstuk 8 maakt Paulus nog een keer het belangrijkste punt, maar nu op een meer emotionele toon. Het is bijna een juichkreet. Zo klinken de slotwoorden in de Bijbel in Gewone Taal:
De band van Gods liefde voor ons is onverbrekelijk. Er kan niets meer tussenkomen. Wat er ook gebeurt in ons leven, onze toekomst is veilig bij God.
Een begrijpelijke Paulus
In de Bijbel in Gewone Taal lees je een begrijpelijke Paulus. Dat is een nieuw en voor sommigen misschien een vreemd fenomeen. Maar Paulus schreef om begrepen te worden. Ook vandaag lezen mensen zijn brieven in de hoop die te begrijpen. De Bijbel in Gewone Taal ondersteunt de lezers daarbij. Zo wil deze vertaling moeilijke teksten begrijpelijk maken.
Matthijs de Jong