debijbel.nl
HomeLees de BijbelBijbelvertalingenBijbeltekst van de dagWereld van de BijbelLeesplannenPodcastsBlogMijn Bijbel appBijbel BasicsKind en BijbelShop Inloggen Gratis account
debijbel.nl
Lees de Bijbel
Gebruik de Bijbel

Gebruik de Bijbel

Dagelijkse inspiratie
Bijbeltekst van de dag
Dagvers
Leesplannen
Podcasts
Blog
Mijn Bijbel app
Meer inspiratie
Hoe gebruik je deze site?
Hoe lees je de Bijbel?
Start met de Bijbel
Bijbelvertalingen
De Bijbel nu
Materiaal voor kinderen en jongeren
Bijbels voor kinderen en jongeren
#durftevragen
Alles = anders
Cartoons
Illustraties
Interessante links
Bijbel Basics
Kind en Bijbel
Nooit meer een kleurplaat😊
Rondje Bijbel
Webshop
Achtergronden

Achtergronden

Kennis en achtergronden
Bijbelse personen
Inleidingen bij de Bijbelboeken
Kaarten en plaatsnamen
Natuur en landschap
Landen en volken
Jodendom
Christendom
Bestuur en samenleving
Wonen, werken en oorlogvoering
Samenleving
De Bijbel in de kunst
Ontdek en ervaar
Wat zegt de Bijbel
Ballingen, buren en buitenlanders
Klare taal
#durftevragen
Alles = anders
Bijbelstudies
Over Bijbelvertalen
Bijbelvertalingen
Bronteksten
Qumran en de Bijbel
Nieuwe Bijbelvertaling
Bijbel in Gewone Taal
Met Andere Woorden
Artikelen
Inhoudsopgave
Register
Over Met Andere Woorden
Word abonnee
Bijbel Basics
Bijbelgenootschap

Bijbelgenootschap

Over het NBG
Binnenland
Wereldwijd
Steun onze missie
Shop
Inloggen Gratis account
  1. Home
  2. Bijbellezen met kinderen. ‘Zijn we nou nóg niet klaar?!’

Bijbellezen met kinderen. ‘Zijn we nou nóg niet klaar?!’

Je hebt een moment gevonden om samen met je kinderen in de Bijbel lezen. Maar terwijl de een rustig luistert en na afloop ook nog wel even over de tekst wil praten, zie je de ander afdwalen. En de derde vraagt ongeduldig of het nou nóg niet afgelopen is … Hoe kan dat? En: kan het ook anders?

Kinderen zijn verschillend

Het ene kind leest graag en praat gemakkelijk over een verhaal. Maar het andere kind is een echte doener: hij of zij wil het liefst meteen aan de slag. En hoe een kind graag aan de slag gaat, dat kan ook nog erg verschillen. Ieder kind is anders.
In het kindermateriaal dat bij het Nederlands Bijbelgenootschap ontwikkeld wordt, houden we rekening met die verschillende voorkeuren van kinderen. We laten ons daarbij inspireren door de theorie van meervoudige intelligentie van de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. Hij onderscheidt negen soorten intelligentie. Ieder kind heeft diverse intelligenties, maar ontwikkelt ze in verschillende mate. En dat bepaalt zijn of haar voorkeur.

In ons materiaal:

  • is er voor kinderen die van woorden en taal houden van alles te lezen over de Bijbel en veel om samen over te praten (linguïstische intelligentie).
  • genieten kinderen met een voorkeur voor afbeeldingen van de mooie Bijbeltekeningen, leren zij van de informatieve plaatjes en beleven zij plezier aan opdrachten waarbij ze tekenen of heel goed moeten kijken (ruimtelijke intelligentie).
  • staan puzzels voor kinderen die graag rekenen (logisch-wiskundige intelligentie).
  • vind je veertig nieuwe liedjes voor kinderen die van muziek houden (muzikale intelligentie).
  • kunnen de echte doeners hun hart ophalen met spelletjes, knutselen en proefjes (lichamelijke-bewegingsintelligentie).
  • staan opdrachten en vragen voor kinderen die graag samenwerken en zich goed kunnen inleven in anderen (interpersoonlijke intelligentie).
  • spreken andere opdrachten en vragen juist kinderen aan die goed zijn in nadenken over zichzelf (intrapersoonlijke intelligentie).
  • vind je ook opdrachten waarbij je met de natuur bezig bent en lekker naar buiten gaat (naturalistische intelligentie).
  • staan vragen die kinderen de ruimte bieden om over het leven, geloof, God en Jezus na te denken en te praten (existentiële intelligentie).

Lees, kijk, doe en ontdek

In onze kinderBijbels sluiten we aan bij verschillende voorkeuren. Hierdoor kan ieder kind de Bijbelse verhalen ontdekken op een manier die bij hem of haar past. Dat geeft plezier bij het lezen in de Bijbel. En als je kind leert op een manier die hem of haar goed ligt, steekt je kind er ook meer van op. De verhalen komen dicht bij kinderen en hun eigen leven. Zo ervaren kinderen dat de Bijbel ook hén iets te zeggen heeft.

Bekijk en bestel onze beste kinderBijbels

Deze blog is geschreven door Maartien Hutter, pedagoog en theoloog bij het Nederlands Bijbelgenootschap.

Blogs
  • Gouden momenten overkomen je
  • Het geloof vieren met jonge kinderen
  • Bijbellezen met kinderen: een spannende reis
  • Bijbellezen met kinderen. ‘Zijn we nou nóg niet klaar?!’
  • De Psalmen voor kinderen: samen lezen en beleven
  • Gouden momenten met de kinderen van Dorina Nauta
  • Nooit meer een kleurplaat😊
  • Vijf tips voor een Bijbelse opvoeding
  • Je kind als kleine theoloog
  • Godsdienstige vorming op school – waar kun je op letten?
  • Gebroken goud
  • ‘Zingende Bijbelencyclopedie’ – liedjes als deel van je geloofsopvoeding
  • De Bijbel om je oren
  • Lees de Bijbel door de ogen van een kind
  • De herrie tot zwijgen brengen
  • Saai? Herhaal met variatie!
  • Mijn Peuterbijbel in de kinderopvang
debijbel.nl
  • Over NBG »
  • Gebruiksvoorwaarden »
  • Privacy »
  • Webshop »

v.3.74.8
Dit is een website van het
Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Contact
Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap