Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap
14 maart 2018Maartien Hutter

​Bijbellezen: natuur en muziek

Bijbellezen wordt vaak gecombineerd met muziek maken en zingen. Bijvoorbeeld in de kerk, op school, en wellicht ook thuis. Veel kinderen zijn gek op liedjes.

Een combinatie die minder vaak voorkomt, is Bijbellezen en op pad gaan, de natuur in. Toch is ook dat een manier om de betekenis van Bijbelverhalen samen met kinderen te ontdekken.

In dit blog lees je meer over deze twee voorkeuren die kinderen kunnen hebben: gericht zijn op de natuur en gevoel hebben voor muziek. 

Graag in de natuur

Buiten op onderzoek uit gaan en goed kijken naar de natuur. Kinderen met een sterk ontwikkelde naturalistische intelligentie hebben een onderzoekende houding en zijn gericht op buiten, op de natuur. Zij houden van wat leeft en groeit en zijn gefascineerd door bijvoorbeeld dieren. Deze kinderen zijn goed in het herkennen en onderscheiden van verschijnselen in de natuur. Ze kunnen deze indelen en ordenen in groepen of patronen, en passen dit ook toe op andere gebieden.      

In de SamenleesBijbel is op pad gaan in de natuur en het werken met materiaal uit de natuur één van de manieren om aan de slag te gaan met Bijbelverhalen. 

Van muziek houden

Graag zingen, een muziekinstrument bespelen, luisteren naar muziek. Dat hoort bij kinderen met een sterk ontwikkelde muzikale intelligentie. Deze kinderen zijn gevoelig voor ritme, melodie, toonhoogte en klankkleur. Ze herkennen en onthouden muzikale lijnen en ritmes met gemak. Je hoort ze vaak neuriën of zingen. Ze genieten van muziek maken en beluisteren. Ook zelf nieuwe liedjes of muziek maken ligt binnen hun mogelijkheden. Daarnaast kun je dit talent terugzien in de manier waarop deze kinderen schrijven en spreken. Hun gevoel voor maat en ritme maakt van deze kinderen gedichtjes-schrijvers en vertellers naar wie je graag luistert.     

In de SamenleesBijbel staan veertig nieuwe liedjes. De bladmuziek en de cd zitten erbij, zodat je alle liedjes kan luisteren en meezingen. De liedjes zijn verdeeld over de drie routes van de SamenleesBijbel.     

Pedagoog en theoloog Maartien Hutter legt in een serie blogs uit hoe in de SamenleesBijbel rekening is gehouden met de verschillende voorkeuren van kinderen. Volgende keer het laatste blog in deze serie: over samen met kinderen nadenken en praten over de Bijbel, geloof, God en Jezus.

Gerelateerde berichten

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.25.2
Volg ons