Archeologie en de Bijbel
Onlangs was in het nieuws dat een 3000 jaar oud beeldje is gevonden in het noorden van Israël. Mogelijk een afbeelding van een koning uit het Oude Testament. Eerder dit jaar was de afdruk van een zegel gevonden, dat van Jesaja geweest zou zijn. Zo’n link tussen archeologische vondsten en de Bijbel wordt vaker gelegd. Maar meestal is zo’n relatie zeer dubieus, weet Jürgen Zangenberg.
Zangenberg is hoogleraar Geschiedenis en Cultuur va het antieke Jodendom en het Vroege Christendom aan de universiteit van Leiden en leidt een internationaal opgravingsproject bij het meer van Galilea (www.kinneret-excavations.org
De beker die Jezus gebruikt zou hebben toen hij water in wijn veranderde, is gevonden. Zo kopte een nieuwsbericht een tijd geleden. Is dat ook werkelijk zo?
Zangenberg: ‘Nee. De vondst heeft niets te maken met het wonder van Jezus in Kana uit Johannes 2
Een ander bericht meldde dat de woningen van Petrus, Filippus en Andreas gevonden zou zijn. Hoe zit het daarmee?
Zangenberg: ‘Het gaat hier om huizen in Betsaïda, een dorp dat onder andere in het evangelie volgens Johannes genoemd wordt (Johannes 1:44
En de woningen van Petrus, Filippus en Andreas dan? Als er al geen zekerheid is over waar Betsaïda ligt, dan weten we al helemaal niet waar de huizen van apostelen stonden. En zelfs als we precies wisten waar Betsaïda lag, dan nog is het meestal onmogelijk om te zien wie waar woonde. Er waren nou eenmaal geen naambordjes.’
Zegel van Jesaja?
Niet al te lang geleden zou de afdruk van een zegel gevonden zijn die van Jesaja geweest was. De naam Jesaja kwam veel vaker voor in de tijd van deze zegelafdruk. De andere letters zou je kunnen lezen als het woord ‘profeet’. Maar deze letters zijn slecht leesbaar. Heel waarschijnlijk stond er Jesaja, de zoon van NBY – dus niet de Bijbelse Jesaja, de zoon van Amos. En dus is ook deze vondst lang zo spectaculair niet als eerst geroepen werd.
Zo is het ook met de vondst van dat 3000 jaar oude beeldje. We weten niet eens of het beeldje überhaupt iemand voorstelt, laat staan dat het een persoon is die in de Bijbel voorkomt. Het is gevaarlijk om meteen een link met de Bijbel te verwachten.
Wat kun je dan wel van archeologie verwachten?
Zangenberg: ‘Er zijn veel gelovigen die graag zien dat verhalen uit de Bijbel door archeologische vondsten bevestigd worden. Die willen graag dat je een archeologische vondst direct aan Bijbelvers kunt verbinden. Maar dat kan meestal niet. Want zo werkt de archeologie niet.
Archeologie helpt ons om het verleden te begrijpen. Als het gaat om de tijd van de Bijbel, dan helpt de archeologie ons om de mensen van toen te leren kennen. Hoe leefden gewone mensen in de tijd van Jezus? Hoe zag het Jodendom van toen er uit? Dat heeft veel effect op hoe we de Bijbel gebruiken.
In de media werken mensen graag met schreeuwende headlines. Die prikkelen, maken nieuwsgierig en zorgen ervoor dat het dichtbij komt. Maar in de archeologie gaat om nauwkeurige studie op de lange termijn. Dat roept misschien nu minder op, maar zorgt er uiteindelijk wel voor dat we de Bijbelse verhalen beter begrijpen.’
Archeologie op deBijbel.nl
Wat we kunnen leren van archeologie zie je bijvoorbeeld terug in moderne Bijbeluitgaven en in achtergrondinformatie over de Bijbel. Op deBijbel.nl maken we ook dankbaar gebruik van wat archeologie ons leert. Bijvoorbeeld bij de afbeeldingen van de wereld van de Bijbel
Dit interview is geschreven door Marijn Zwart, Nieuwtestamenticus bij het Nederlands Bijbelgenootschap.