Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

18 september - Lucas 15:1-10

Bijbeltekst(en)

Lucas 15

De zorg om wat verloren is

1Alle tollenaars en zondaars kwamen Hem opzoeken om naar Hem te luisteren. 2Maar zowel de farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen.’ 3Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: 4‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? 5En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders 6en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.” 7Ik zeg u: zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.

8En als een vrouw tien drachmen heeft en er één verliest, steekt ze toch de lamp aan, veegt het hele huis schoon en zoekt ze alles af tot ze het muntstuk gevonden heeft? 9En als ze het gevonden heeft, roept ze haar vriendinnen en buren bijeen en zegt: “Deel in mijn vreugde, want ik heb de drachme gevonden die ik kwijt was.” 10Zo, zeg Ik u, heerst er ook vreugde onder de engelen van God over één zondaar die tot inkeer komt.’

Lucas 15:1-10NBV21Open in de Bijbel

Jezus krijgt vaak kritiek op zijn omgang met zondaars. De farizeeërs en schriftgeleerden vinden dat je je niet met zulke mensen moet bemoeien. En dan vertelt Jezus een aantal verhalen over dat wat verloren is. Het zijn heel bekende verhalen, misschien wel omdat ze zo dicht bij de kern van Jezus’ werk liggen. God is op zoek naar mensen die verdwaald zijn – zoals het schaap. Of die per ongeluk zijn kwijtgeraakt – zoals het muntstuk. God hoopt dat alle mensen gevonden worden. Dat mensen tot inkeer komen; met andere woorden: dat mensen hun leven veranderen.
Wat denk jij: zijn het alleen de zondaars die moeten veranderen? Of gelden deze verhalen ook voor farizeeërs en schriftgeleerden? Moeten zij ook veranderen?

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.26.9
Volg ons