Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Bijbellezen met kinderen. ‘Zijn we nou nóg niet klaar?!’

Je hebt een moment gevonden om samen met je kinderen in de Bijbel lezen. Maar terwijl de een rustig luistert en na afloop ook nog wel even over de tekst wil praten, zie je de ander afdwalen. En de derde vraagt ongeduldig of het nou nóg niet afgelopen is … Hoe kan dat? En: kan het ook anders?

Kinderen zijn verschillend

Het ene kind leest graag en praat gemakkelijk over een verhaal. Maar het andere kind is een echte doener: hij of zij wil het liefst meteen aan de slag. En hoe een kind graag aan de slag gaat, dat kan ook nog erg verschillen. Ieder kind is anders.
In het kindermateriaal dat bij het Nederlands Bijbelgenootschap ontwikkeld wordt, houden we rekening met die verschillende voorkeuren van kinderen. We laten ons daarbij inspireren door de theorie van meervoudige intelligentie van de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. Hij onderscheidt negen soorten intelligentie. Ieder kind heeft diverse intelligenties, maar ontwikkelt ze in verschillende mate. En dat bepaalt zijn of haar voorkeur.

In ons materiaal:

  • is er voor kinderen die van woorden en taal houden van alles te lezen over de Bijbel en veel om samen over te praten (linguïstische intelligentie).
  • genieten kinderen met een voorkeur voor afbeeldingen van de mooie Bijbeltekeningen, leren zij van de informatieve plaatjes en beleven zij plezier aan opdrachten waarbij ze tekenen of heel goed moeten kijken (ruimtelijke intelligentie).
  • staan puzzels voor kinderen die graag rekenen (logisch-wiskundige intelligentie).
  • vind je veertig nieuwe liedjes voor kinderen die van muziek houden (muzikale intelligentie).
  • kunnen de echte doeners hun hart ophalen met spelletjes, knutselen en proefjes (lichamelijke-bewegingsintelligentie).
  • staan opdrachten en vragen voor kinderen die graag samenwerken en zich goed kunnen inleven in anderen (interpersoonlijke intelligentie).
  • spreken andere opdrachten en vragen juist kinderen aan die goed zijn in nadenken over zichzelf (intrapersoonlijke intelligentie).
  • vind je ook opdrachten waarbij je met de natuur bezig bent en lekker naar buiten gaat (naturalistische intelligentie).
  • staan vragen die kinderen de ruimte bieden om over het leven, geloof, God en Jezus na te denken en te praten (existentiële intelligentie).

Lees, kijk, doe en ontdek

In onze kinderBijbels sluiten we aan bij verschillende voorkeuren. Hierdoor kan ieder kind de Bijbelse verhalen ontdekken op een manier die bij hem of haar past. Dat geeft plezier bij het lezen in de Bijbel. En als je kind leert op een manier die hem of haar goed ligt, steekt je kind er ook meer van op. De verhalen komen dicht bij kinderen en hun eigen leven. Zo ervaren kinderen dat de Bijbel ook hén iets te zeggen heeft.

Deze blog is geschreven door Maartien Hutter, pedagoog en theoloog bij het Nederlands Bijbelgenootschap.

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.17.7
Volg ons